انجمن پيپ ايران|تنها انجمن تخصصي پيپ توتون سيگاربرگ قهوه|پاسارگادتاباک
نکات کلیدی بررسی خریدو یا شراکت در یک کسب ( کافی شاپ ، رستوران ) - نسخه‌ی قابل چاپ

+- انجمن پيپ ايران|تنها انجمن تخصصي پيپ توتون سيگاربرگ قهوه|پاسارگادتاباک (https://www.pipeclubiran.com)
+-- انجمن: مباحث مربوط به قهوه - قهوه جوش - قهوه ساز (https://www.pipeclubiran.com/forum-1.html)
+--- انجمن: افتتاح اولین کافه بررسی قهوه در ایران (https://www.pipeclubiran.com/forum-21.html)
+--- موضوع: نکات کلیدی بررسی خریدو یا شراکت در یک کسب ( کافی شاپ ، رستوران ) (/thread-2181.html)



نکات کلیدی بررسی خریدو یا شراکت در یک کسب ( کافی شاپ ، رستوران ) - bernabea - 2016/06/30

اگر شما علاقمند به خرید یا مشارکت در کسبی هستید ، قبل از خرید باید ده ها مورد را در نظر بگیرید . نگاهی نزدیک و تیز بینانه و پاسخ دقیق به این سوالات شما را به اینکه آیا این کسب سودمند است یا خیر راهنمایی می کند.
[تصویر:  2f7a2c21-cbfa-4960-83b7-a9d11f13a0d9.jpg]

1. چرا مالک فعلی می خواهد این کسب را بفروشد ؟
2. چه عوامل بالقوه ای برای رشد این کسب وجود دارد ؟
3. اگر این کسب به سمت رکود پیش رود آیا توانایی نگهداری و به موفقیت رساندن آنرا دارید ؟
4. آیا این کسب و کار وضعیت مناسب مالی دارد ؟ آیا گزارش پایان سال مالی شرکت بررسی شده است ؟ آیا مالیاتهای پنج سال گذشته بررسی شده است ؟
5. آیا قراردادهای در حال حاضر شرکت بررسی شده است ؟
6. آیا هرگونه فروش بصورت حراجی در نظر گرفته شده بوده است ؟
7. آیا هرگونه تبلیغات وسیعی در جریان بوده است ؟
8. آیا این کسب در حال حاضر و یا در قبل زیر نظر بررسی ارگانهای دولتی قرار داشته است ؟ اگر بله، وضعیت حال حاضر به چه نحوی است ؟
9. آیا این کسب در این اواخر تحت یک تعهد مالی قرار گرفته است ؟ اگر جواب بلی است وضعیت به چه صورتی است ؟
10. آیا کسب بدهی یا تعهد خاصی را به شخص حقیقی یا حقوقی دارد ؟ اگر جواب بلی است اکنون وضعیت چگونه است ؟
11. چه میزانی از طلبهای شرکت از تاریخ پرداختشان گذشته است ؟ چه میزان طلب وجود دارد ؟
12. در حالت عادی چه تعدادی مشتری سرو می شود ؟
13. آیا شرکت به یک مشتری خاص که حجم بالایی خرید می کند وابسته است ؟ اگر بله ، ایا شرکت بدون این مشتری می تواند به کار خود ادامه دهد ؟
14. آیا حجم فروش شرکت فصل به فصل متغیر بوده است ؟
15. چه کسانی هدف فروش این شرکت می باشند ؟ مشتریان در کجا قرار دارند ؟ آیا آنها متعلق به دور وبر شما هستند یا ایالتهای مختلف و یا در اطراف دنیا ؟
16. چطور این شرکت برای سرویس و یا کالاهایش بازاریابی می کند ؟ آیا رقیب از همان روشها سود می برد ؟ اگر نه ، از چه روشهایی ؟ چه میزان موفق هستند ؟
17. آیا شرکت حق انحصاری کالا و یا سرویسی را دارا می باشد ؟ اگر بله ، چگونه آنرا بدست آورده است ؟ آیا از این انحصار به خوبی سود می برد ؟ آیا نوشته کتبی دارید که مالک فعلی شرکت قابلیت انتقال انحصار کالا را به شمادارد ؟
18. آیا شرکت برای کالا و سرویسهای خود هیچگونه مالکیت معنوی ثبت شده را دارا است ؟ کدامیک ؟ چه میزان از فروش متعلق به آن کالا می باشد ؟ آیا قیمت این شرکت با ارزش مالکیت های معنوی حساب شده است ؟
19. آیا شرکت کالاهای زیادی از شرکت های متفاوت را بفروش می رساند و یا گروه کوچکی بعنوان شرکتهای تامین کننده کالا وجود دارد ؟ اگر این تعداد کم باشد ، از دست دادن این گروه چه تاثیری بر روند کار شما می گذارد ؟ و آیا قابل جایگزینی هستند یا خیر ؟
20. آیا هیچکدام از لوازم و یا کالاها در شرایط متروکه ، منسوخ و یا از کار افتاده قرار دارند ؟
21. آیا این کسب نوعی کسب و کار زود گذر است ؟
22. سهم بازار این شرکت به چه میزان است ؟
23. این شرکت چه رقبایی دارد ؟ چگونه می تواند رقابتی موفق داشته باشد ؟ آیا رقبا در این اواخر تغییر کرده اند؟ آیا هیچکدام از آنها در این اواخر از کسب خارج شده اند ؟ به چه دلایی ؟
24. آیا شرکت ماشین آلات مورد نیاز را دارد ؟ آیا نیازی به خرید یا افزایش وسایل می باشد ؟
25. ارزش کالاهای موجود شرکت به چه میزان می باشد ؟ آیا می توانید از این کالاهای موجود استفاده کنید ؟ و یا با خط تولید کالاهای شما مغایرت دارد ؟
26. شرکت چه تعدادی کارمند دارد ؟ چه وظایفی دارند ؟
27. آیا شرکت حقوق بالایی به کارمندان پرداخت می کند و یا پایین و یا متوسط ؟
28. آیا کارمندان زیادی در شرکت در سالهای گذشته تعویض شده اند ؟ به چه علت ؟
29. چه مزایایی به کارکنان داده می شد ؟
30. مدیر اصلی شرکت به چه مدتی این مسئولیت را بعهده دارد ؟
31. آیا تغییر مالکیت شرکت منجر به تغییر پرسنل می شود ؟
32. چه گروه کارمند و یا کارمندانی بهترین انتخاب برای شرکت محسوب می شوند ؟