انجمن پيپ ايران|تنها انجمن تخصصي پيپ توتون سيگاربرگ قهوه|پاسارگادتاباک

نسخه‌ی کامل: کمکس، قهوه و سریال محبوب فرندز
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بیش از بیست سال از شروع پخش سریال فرندز (Friends) می‌گذرد و بیش از ده سال از پایانش؛ اما هنوز آدم‌ها در گوشه و کنار دنیا جذب این سریال می‌شوند و به خیل عظیم طرفدارانش می‌پیوندند. سریالی که بخش زیادی از آن در کافه‌ می‌گذرد (سنترال پِرک) و بسیاری از دیالوگ‌های ماندگارش وقت نوشیدن قهوه شکل می‌گیرد. صحنه‌های مربوط به قهوه و کافه در سینما کم نیست، اما فرندز شاید بهترین تصویر باشد از آن‌چه به عنوان نقش قهوه و کافه در اجتماع و مناسبات انسانی گفته می‌شود. در اهمیت این نقش در فرندز همین نکته بس که سکانس اول و شروع سریال در کافه می‌گذرد، و شخصیت‌های اصلی داستان در همان چند دقیقه‌ی اول در سنترال پرک به مخاطب معرفی می‌شوند و داستان شروع می‌شود. اما فکر می‌کنید نقش قهوه در سریال فقط به همین کافه منتهی می‌شود؟
[تصویر:  chemexinFriends01.jpg]
کمکس و آشپزخانه مونیکا
نوشیدن و گپ زدن موقعیت تکرارشونده‌ای در ده فصل سریال فرندز است. شخصیت‌های محبوب این سریال اگر در سنترال پرک ننشسته باشند، احتمالا در آشپزخانه مونیکا دور میز مشغول گپ زدن هستند. آشپزخانه‌ی مونیکای سرآشپز هم نقش پررنگی دارد و کمکس در این آشپزخانه قهوه‌ساز محبوب شخصیت‌های داستان است. این‌بار کمکس دیگر در گوشه‌ای از تصویر و دکور بخشی از طراحی صحنه نیست. وقت و بی‌وقت وارد کادر می‌شود، بین شخصیت‌ها دست‌به‌دست می‌شود و گاهی مثل دقایق اول شروع فصل سوم، بعد از این‌که جیره‌ی صبح کافئین تمام شخصیت‌های محبوب فرندز را تامین می‌کند، می‌نشیند روی میز، رو به دوربین و از کادر خارج نمی‌شود. قهوه‌نوش اگر باشید و طرفدار فرندز، دلتان می‌خواهد چند دقیقه قبل را هم ببینید، یعنی مراحل دم‌آوری قهوه به روش کمکس در آشپزخانه مونیکا!
[تصویر:  chemextvstarmarytylor.jpg]
کمکس؛ سوپراستار قهوه‌سازها
قهوه و کافه در بسیاری از داستان‌ها و فیلم‌ها نقش‌های فرعی بازی می‌کنند. ماشین‌های اسپرسوساز، قهوه‌سازهای اتوماتیک و کپسولی و یا قهوه‌سازهای برقی فیلتری شاید بیشترین نقش‌آفرینی‌ها را در کارنامه سینمایی‌ قهوه‌سازها داشته باشند، اما اگر قرار باشد سوپراستار قهوه‌سازها را انتخاب کنیم، کمکس بهترین نامزد برای این عنوان است. اولین نقش‌آفرینی کمکس در سینما به سال ۱۹۵۴ برمی‌گردد و فیلم سابرینا. و بعدتر حضور در سریال‌های تلویزیونی مثل فرندز و مدمِن (Mad Men)، مری تیلور مور (Mary Tyler Moore) و حتا حضور در رمان «از روسیه، با عشق» که در آن جیمز باند قهوه‌ی صبحانه‌اش را با کمکس دم می‌کند. قهوه‌سازی که در سال ۱۹۴۱ اختراع شد و تحسین بسیاری از علاقه‌مندان به قهوه و هنر را برانگیخت. هنر به این خاطر که حالا نمونه‌ای از کمکس در موزه هنرهای مدرن نیویورک وجود دارد و از محبوب‌ترین‌ها در بین آمریکایی‌هاست.