انجمن پيپ ايران|تنها انجمن تخصصي پيپ توتون سيگاربرگ قهوه|پاسارگادتاباک

نسخه‌ی کامل: نام کافه‌ات را چه می‌خواهی بگذاری؟"3"
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به دنبال نام‌های غیرمعمول باشید:
نام‌های ساده و خنثی در خاطر نمی‌مانند. به دنبال نام‌های دوست‌داشتنی نگردید. فاکتور «دوست‌داشتنی بودن» خطرناک است. آدم‌ها چیزهایی را دوست‌داشتنی می‌دانند که در حیطه‌ی آسایش آن‌ها قرار داشته باشد. حیطه‌ی آسایش هم یعنی «عرف» و این خوب نیست. نام‌های عرف، انگیزاننده و عموماً به یاد ماندنی نیستند. اما عکس قضیه صادق است. هستند نام‌هایی غیرمعمول که پرطرفدار و به یاد ماندنی هم باشند؛ مثلاً کافه سپید و سیاه.
تمایز! تمایز و تمایز!
برگ برنده‌ی هر فعالیتی در دنیای برند شدن و برند ساختن تمایز است. چه می‌کنید که بقیه نمی‌کنند و چه هستید که بقیه نیستند؟ مردم چرا باید سراغ شما بیایند؟ این قضیه در نامگذاری هم صادق است. این که در منطقه‌ای به دنبال نام بگردید که خالی از سکنه باشد. این یعنی دوری از کپی‌برداری و پرهیز از دنباله‌روی. هر کسی به کافه «پشت بوم» رفته باشد به ندرت اسمش را فراموش خواهد کرد.
نام‌های شفاف و معنادار نام‌های خوبی هستند:
معنا با تعریف فرق دارد. لازم نیست نام انتخابی، واضح و روشن چیزی را توضیح بدهد. باید تداعی کند؛ حسی را، تصویری را. باید بتوان ارتباطی احساسی با نام برقرار کرد. هر چه این احساس عمیق‌تر باشد تأثیرگذاری و سپس ماندگاری بیشتری خواهد داشت. این اتفاقی بود که در مواجهه با کافه پرسه برای من افتاد. پرسه‌های گاه و بی‌گاه در شهر و سپس، یک توقف، و دوباره پرسه.
آیا این نام در نهایت مال شما می‌شود؟
حواستان باشد کسی دیگر قبلاً آن را ثبت نکرده باشد. چه خودش را چه دامنه‌ی اینترنتی‌اش را. هر دو اهمیت بالایی دارند و بسیار مهم است که یکی باشند. برای نمونه، ممکن است نام کافه را بگذارید پرتقال و به دلیل موجود نبودن دامنه‌ی porteghal.com یا cafeporteghal.com و گزینه‌هایی دیگر با پسوندهای دیگر، نام دامنه را بگذارید orange.com. تصمیم خوبی نیست. ضمناً به قوانین ثبت نام‌های تجاری هم توجه کنید.
برخی ملاحظات دیگر:
چشم‌اندازتان برای آینده چگونه است؟ قرار است این کافه، یک کافه‌ی محلی باقی بماند یا برنامه‌ی یک زنجیره‌ی ملی یا جهانی در سر دارید؟ در این صورت نام انتخابی باید ظرفیت ملی یا جهانی شدن داشته باشد که البته به این معنا نیست که نامی غیرایرانی انتخاب کنید.
در جلسات طوفان فکری رسمی یا دوستانه‌ای که برای انتخاب نام کافه راه می‌اندازید، مواردی نظیر مواد اولیه، تجهیزات، جغرافیا، صداواژه‌ها، شوخی‌ها و اصطلاحات عامیانه و واژه‌های ابداعی را نیز مد نظر قرار بدهید.
موفق باشید!