انجمن پيپ ايران|تنها انجمن تخصصي پيپ توتون سيگاربرگ قهوه|پاسارگادتاباک

نسخه‌ی کامل: 7 فنجان در روز متوسط مصرف قهوه فنلاندیها !! "1"
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
فنلاندی ها رکورددار مصرف قهوه در جهان می باشند . این مردم مصرفی معادل 16 کیلو قهوه در سال یا متوسط 7تا 9 فنجان قهوه را در روز دارند .
حتما این سوال به ذهن شما میرسد که آمار این مقوله به چه نحوی محاسبه می شود، در آخرین آمار اعلام شده توسط سازمان جهانی ، مصرف سرانه قهوه فنلاندیها 16 کیلو در سال اعلام گردیده است .
شاید بپرسید 16 کیلو گرم مصرف سرانه قهوه یعنی چی ؟
با یک حساب ساده اگر 16000 گرم را تقسیم بر 7 گرم قهوه مورد نیاز برای تهیه یک فنجان قهوه کنیم و سپس عدد بدست آمده را تقسیم بر 365 ( تعداد روزهای سال ) کنیم ، به تعداد 7 فنجان میرسیم که این عدد میزان مصرف متوسط یک فنلاندی در روز است .
حتما از خودتان می پرسید ، ما چقدر قهوه مصرف می کنیم ؟
متاسفانه محاسبه این موضوع در کشور ما با توجه به عدم دسترسی به آمار و ارقام صحیح و دقیق ممکن نیست  ولی مصرف چیزی بین 50 تا 70 گرم در سال تخمین زده می شود .
برای من به عنوان یک فعال آموزشی ، تحقیقاتی در زمینه قهوه در ایران ،درک و لمس این موضوع  که چرا و چگونه این نوع ارتباط تنگاتنگ  بین فنلاندیها و قهوه به وجود آمده بسیار جذاب است .شاید بتوان با درک عمیق این رابطه به شرایط فعلی قهوه ایران نیز کمک نمود.


[تصویر:  8c0a39c4-46d0-490d-874e-bc8d0c711326.jpg]



با توجه به این هدف و به پیشنهاد دوست گرامی آقای Harri Kamarainen  سفیر محترم فنلاند در ایران ، راهی سفری چند روزه به کشور فنلاند شدیم .
فنلاندیها مردمانی پیچیده نیستند شما با کمی تجربه مردم شناسی جهانی و تسلط به زبان به راحتی و به سرعت می توانید آنها را بشناسید . فنلاندی ها مردمانی بسیار مودب ، با فرهنگ و سخت کوش هستند . اکثراً به زبان انگلیسی مسلط بوده و بسیار با حوصله به سوال شما پاسخ  می دهند. در هلسینکی می توانید به راحتی سر صحبت را با هر ناآشنایی بازکنید و مطمئن باشید هربار پاسخهای کامل ، جذاب و قانع کننده دریافت خواهید کرد .
موضوع مقایسه ایران عزیزمان با حدود 80 میلیون نفر جمعیت  و مصرف سرانه قهوه حدود 50 گرم در سال با فنلاند 7 میلیونی با مصرف سرانه قهوه 16 کیلوگرم در سال می توانست نکات جالب و آموزنده ای را برای ما به ارمغان بیاورد . در این سفر سعی کردیم با گفتگو با گروههای مختلف مردم به نقش قهوه در زندگی روزمره شان آگاه شویم .
در یک قاعده کلی ، در تمام جوامع عموم مردم توضیح قابل قبول و کاملی برای مصرف زیاد نوع خاصی از محصول در آن جامعه ندارند. ولی با اطلاعات جمع شده از عموم و کامل نمودن آن با مطالعات تاریخی ، جغرافیایی می توان به نتایج شفاف و دقیقی دست یافت.
مثلا اگر از یک ایرانی بپرسید چرا به این میزان برنج مصرف میکنید و یا همین سوال را در مورد قهوه از یک فنلاندی بپرسید هر دو پاسخ می دهند که ما این محصولات را دوست داریم و با ذائقه ما هماهنگ است .
ولی در واقع عوامل دیگری از قبیل نقش استراتژیک محصول در زندگی روزمره ، عرصه مناسب و گسترده کالا در گذر زمان ، دسترسی مناسب برای اقشار جامعه و بسیاری عوامل دیگر به تغییر ذائقه مردم به سمت محصول جدید و ساخت و گسترش زیر ساخت مصرفی کمک شایانی کرده است .
(ادامه دارد...)